Moș Crăciun în filmul din 1898

Primul film cu Moș Crăciun, o premieră în cinematografie

Câte cafele merit? VOTEAZĂ (click pe imagine):

1 Cafea2 Cafele3 Cafele4 Cafele5 Cafele (Mai scriu un articol) 5,00 rating dintr-un maxim de 5 și 1 vot/uri

Articol de 626 de cuvinte. Timp pentru citire: 4 - 6 minute
Pahon Bogdan-Andrei

Nu știu câți dintre voi așteaptă pe 25 decembrie un articol „tematic”, însă niciodată nu este prea târziu pentru a te bucura de venirea lui Moș Crăciun, de cadouri sau de primul film cu Moș Crăciun.

Fără a intra într-o discuție filozofică (teosofică, nici atât), am observat destul de multe persoane care, din dorința de a fi „la modă” s-au grăbit să blameze atitudinea consumatorilor, uitând că fiecare are dreptul de a se bucura așa cum poate, așa cum înțelege de cuviință. Și acolo unde inclusiv Rousseau a înțeles că omului îi este imposibil să se întoarcă la „starea naturală”, formatorii 2.0 ar dori să ne vadă – în coliba unchiului Tom, probabil – gustând „spiritul” sărbătorilor.

Pe scurt, căci nu doresc să vă răpesc din timpul petrecut împreună cu familia, prietenii sau apropiații, am să vă rețin atenția cu un material prezentat inițial pe versiunea .ro a blogului Stefa Media, anume primul film cu Moș Crăciun.

imaginea de început din primul film cu Moș Crăciun

Moș Crăciun (Santa Claus, 1898)

Conținut:

  1. Despre film și inovațiile sale
  2. Primul film cu Moș Crăciun: G. A. Smith, 1898

Despre film și inovațiile sale

Realizat în 1998 și prezentat publicului sub titlul „Moș Crăciun” (unele site-uri îl identifică pe bătrânul cu barbă drept Moș Nicolae / St. Nicholas, însă genericul versiuni originale nu lasă loc la interpretări), filmul vine la doar 3 ani distanță după de frații Lumière realizaseră ceea ce va rămâne în istorie drept prima peliculă cinematografică destinată maselor, și marchează câteva premiere în domeniu, ca de exemplu folosirea efectelor speciale, tehnică identificată sub denumirea de „dublă expunere” (eng. double-exposure).

George Albert Smith (el însuși un pionier al cinematografiei britanice), ni-l prezintă într-un scurt metraj pe Moș Crăciun care în stilul deja caracteristic, așteaptă până ce copiii cuminți au adormit, apoi se strecoară pe horn, plasează cadourile (cel mai probabil dulciuri) în ciorăpeii special pregătiți pe marginea patului, apoi dispare fără urmă. Copiii se trezesc, iar entuziasmul lor este surprins într-unul dintre cadrele de final ale peliculei.

Cu o durată de 1 minut și 20 de secunde (pentru care s-au folosit numai puțin de 22,5 metri de peliculă), fără sonor, scurt-metrajul din 1898 este una dintre primele încercări de a reproduce visele, speranțele și chiar iluziile oamenilor pe film, și ni-l aduce pe Moș Crăciun. Vă reamintesc. Suntem în anul 1989, înainte ca Edward Bernays să-și testeze tehnicile de propagandă (și de manipulare), înainte ca cetățeanul activ să se transforme într-un consumator pasiv, iar copiii îl așteaptă (cuminți) pe Moș Crăciun, se bucură să primească daruri.

Trebuie menționat că George Albert Smith l-a cunoscut pe Méliès și au corespondat încercând să găsească cele mai bune căi pentru a transpune pe peliculă iluzii cinematografice autentice (aceia dintre voi care n-au văzut „A Trip to the Moon” / „Le Voyage dans la lune”, își mai pot sacrifica din programul zilei încă 10 minute), preocupări socotite astăzi poate frivole de apărătorii spiritualității 2.0. Să vedem ce i pregătește iepurașului…


Primul film cu Moș Crăciun: G. A. Smith, 1898


P.S. Despre Santa Claus sau Moș Crăciun (G. A. Smith, 1898) mai puteți citi câteva lucruri pe Screen Online1 și Creative Archive Licence Group, iar eu pun pun aici, însă nu înainte de a vă transmite toate cele bune. Crăciun fericit!


  1. http://www.screenonline.org.uk/film/id/725468/index.html 

Categorii și etichete